IMG 6180 1 scaled e1639143413555 volkswagen t3 van life littlewagen

Sõiduki autoelamuks vormistamine

Triin Killing
Latest posts by Triin Killing (see all)

Sõiduki autoelamuks vormistamine on üks suur paberimajandus. Mida silmas pidada ning kust ja kuidas üldse alustada? Me tegime ära suure töö ning nüüd on ka Transpordiamet selle protsessikirjelduse heaks kiitnud! 

Untitled 3 01 volkswagen t3 van life littlewagen sunroof volkswagen t3 van life littlewagen mechanics volkswagen t3 van life littlewagen

Me dokumenteerime oma vani-ehitust “Story Highlights” Instagram’is  @littlewagen

Sõiduki autoelamuks vormistamine

IMG 3634 volkswagen t3 van life littlewagen
Enne
IMG 6187 volkswagen t3 van life littlewagen
Pärast

Kirjutan seda artiklit praegu novembri keskel kuskil Prantsusmaa mägedes, lühkad jalas, päike paistab veidi silma ja õues on päeval keskmiselt 20 kraadi sooja. Just seda ma soovisin umbes täpselt aasta tagasi, kui ostsin vana Volkswageni kaubiku. Ilma igasuguse teadmiseta, kuidas asjad tegelikult käivad, hakkasime kohe auto sisu lammutama, aga … kuidas asjad tegelikult käima peaks? 

Infot leida oli võrdlemisi keeruline. Küll ütleb üks sõber ühte, teine teist ja Facebooki kommentaariumites tehti rohkem maha üksteise poliitilisi vaateid või sõimeldi mingil muul päevakajalisel teemal. Transpordiameti enda lehel on küll üht-teist kasulikku, aga pigem leiad lihtsatele küsimustele keerulisi vastuseid, millega lõpuks midagi teha ei oska. 

Nüüd, kui meil on kõik see osa tehtud, särk eest croissant’ine ja bussi põrand soolast mereliiva täis, tahaks sind sel teekonnal veidi aidata. Teekonnal, mis tegelikult ei olegi nii keeruline. 

Kõigepealt on vaja kaubikut, kas siis reisijate või kauba jaoks mõeldud N1 kategooria sõidukit. Võimalik, et ka teistest kategooriatest leiab ümberehituse jaoks sobivaid toorikuid, aga meie kogemuslugu räägib N1 kategooriast M1 kategooria autoelamuks vormistamisest.

Kui sa oled meie eelmisi lugusid lugenud, siis oled juba tutvunud 1988. aasta Volkswagen T3 Caravellega, mis loodi kaubikuks, ehk N1 kategooria sõidukiks. Meie kaubik vajas enne autoelamuks registreerimist korralikku taastamist. Vaja oli teha mootorivahetus (mille kohta saad rohkem lugeda siit), lisaks otsustasime muuta kaubiku värvi ja tegime ka numbrivahetuse (selle kohta saad täpsemalt lugeda siit).

Ja siit alates tegime meie asju valesti! 

Kuna tuhin oli sees nii suur ja mootorivahetus võttis aega, hakkasime kohe sisu lammutama ning uut ehitama. Aga mis siis valesti läks?

B9441164 47D8 4BD8 B58C 42587E28CECC volkswagen t3 van life littlewagen
Ehitusprotsess

Õppetund 1. 

Kõigepealt tuleb teha plaan/eskiis, milline teie tulevane autoelamu olema hakkab ja kuhu kõik need eluks vajalikud asjad paigutada.

Kõigepealt tuleks lugeda läbi see praegune artikkel ja siis üles kirjutada, mis asjad peavad olemas olema, et sõiduautot autoelamuks vormistada. Alati võid kirjutada ka vabas vormis kirja aadressile info@transpordiamet.ee ja sealt uurida, AGA vastuseks saad sa ilmselt midagi sellist:



Direktiiv 2007/46/EÜ kohaselt on  autoelamu eriotstarbeline M-kategooria sõiduk, mis on konstrueeritud nii, et selles on majutusvõimalus, mille varustusse kuuluvad vähemalt:

— istmed ja laud;

— magamisasemed, mis võivad olla ka istmest magamisasemeks muudetavad;

— toiduvalmistamise seadmed ja

— panipaigad.

Ja täpselt SEE lihtne info muutub üsna pea üpris keeruliseks, kui ehitusega pihta hakata. 

Aga väike valem, kuidas asju arvestama peaks:

Kui sa plaanid 2 istekohta (juht ja kaasreisija) siis peab sul olema ka laud (mis võib olla ka eemaldatav, näiteks kiirkinnitustega või klapplaud) kuhu taha peavad saama istuda need 2 inimest ja need 2 peavad saama ka kuskil magada (magamisasemed võivad olla ka istmest magamisasemeks muudetavad). Kokkupandav matkalaud ei lähe eemaldatava laua alla.

Edasi üks meie “lemmik” direktiivi osa – toiduvalmistamise seadmed. 

Kuna tegu on siiski elamuga, siis peab sul olema mingi võimalus sooja toidu valmistamiseks. Selleks võib olla mikrolaineahi, pliit või kasvõi võileivagrill, aga seadus nõuab ka, et toiduvalmistamise seade oleks integreeritud, vastasel juhul on tegemist pagasiga. See on see kõige tähtsam punkt mida jälgida, teiste seadmetega on nad veidi paindlikumad. 

Meie plaanisime esialgu kasutada tavalist gaasiga matkapliiti, mida saab päikselise päevaga mugavalt õue tõsta, et nt mune praadida, aga kuna see ei ole integreeritud, siis on tegemist pagasiga. “Aga siis lasen kruviga selle gaasipliidi laua külge!”  Päris nii lihtne see ei ole. Kui sa soovid kasutada autoelamus gaasipliiti, siis peab sul olema gaasiballooni jaoks eraldi panipaik, tuulutusega õue. Tundub hirmsa kiusamisena, aga tegu on siiski sinu ja sinu kaasreisijate turvalisuse tagamisega. Toiduvalmistamisseadmete alla liigituvad lisaks kohustuslikule pliidile, kraanikauss koos puhta ja reovee paakidega ning töötasapind.

IMG 5465 jpg volkswagen t3 van life littlewagen
Elektripliit

Panipaigad peavad olema samuti kere külge kinnitatud ja uksed/luugid peaksid olema lukustatavad, et su supipott koos eilsete trulladega ringristmikul kapist jooksu ei paneks. Üldises mõttes sellele mingeid reegleid ei ole, millised sa oma panipaigad teed. Läbi mõelda ja kinnitada, ja hästi, tuleb ka veemahutid. Autoelamul peaks olema nii puhta kui ka halli vee mahutid. Suurusi ette antud ei ole, meie valisime 20-liitrise puhtale veele ning 5-liitrise hallile,mis on päris okei. Väiksema halli vee mahuti valisime selle mõttega, et siis ei jõua see tomati-pesuvahendi-makaroni-vesi enne ära valamist haisema hakata. Ja vaata ka, et sa sõiduki ukseavasid täitsa täis ei ehitaks. Juhuks kui teed romantikat ja küünal kukub voodisse, siis oleks tore, et sa sealt kaubikust ikka välja saaksid.  

Kus akud ja juhtmed, sellest kõigest mõnes järgmises artiklis.

Aga siiski, ESKIIS või JOONIS, kui sa veel mäletad! Soovituslik on siiski alustada joonisest, et kui peaks tekkima olukord, kus sinu planeering tundub ohtlik või kuskilt on midagi puudu, siis ei peaks sa midagi uuesti ehitama hakkama, vaid teed joonisel kerge muudatuse, saad sellele joonisele kinnituse ja hakkad ehitama. Joonise võid teha ise või lased joonistada sõbral, kellel kriipsujukud paremini välja tulevad. Joonisel võiks olla näha põrandaplaan, kus miski asub, kus on uksed, istmed, TOIDUVALMISTAMISE SEADMED ja kõik muu.

Meie tegime bussi valmis ja siis värvimuutust vormistama minnes saime teada, et tegelikult  peaks enne ehitust ikka luba küsima … oih! Aga kuidas siis luba küsida? See keeruline asi on tegelikult imelihtne, saadad lihtsalt vabas vormis avalduse, näiteks:

Tere

Soovin sõidukit Volkswagen Caravelle 365VAN ümber ehitada autoelamuks ja eemaldada vaheseina.

Parimat

Littlewagen

Siinkohal tahaks teha märkuse, et sa mitte ei küsi ümberehituse vormistamist, vaid küsid luba autot ümber ehitada. Avaldus peaks olema ka digitaalselt allkirjastatud ja siis saadad selle info@transpordiamet.ee. Avaldusse tuleb lisada ka super-leonardo-da-vinci-lahe eskiis ja üldine kirjeldus ümberehituse olemusest. Mida rohkem ja detailsemalt oma plaani kirjeldada oskad, seda parem on. Sama asja saab teha ka Transpordiameti büroodes kohapeal. Kui kõik hästi läheb, siis saad avaldusele kinnituse ja võid vineeri tellima hakata. Edu ehitamiseks, see on üks parimaid tegevusi kaubikueluga seoses!

Nii, kui kaugel me siis oleme?

  • meil on N1 kategooria sõiduk,
  • sõiduk on tehniliselt korda tehtud, 
  • ehituse plaan on paigas ja eskiis olemas,
  • ümberehituse taotlus esitatud ja avaldusele kinnitus saadud,
  • autoelamu on valmis ehitatud, 
  •  …?

Nüüd pead sa minema oma ratastel kodu kaaluma. Kaalukodade aadressid ja nimed saad sa ilmselt meiliga peale avalduse kinnituse saamist. Kaalumise ajal peavad sul olema täis kõik paagid, vähemalt 95% mahust. Ehk siis kütus, õlid, jahutusvedelik, kui oled oma autosse paigaldanud veepaagi, siis kaalumiseks pead ka selle täitma. 

Meie proovisime ehitusprotsessis hoida kokku võimalikult palju kilokaloreid, et buss oleks võimalikult kerge. Iga lisakilo, mis sa vineeri alla paned, on mingil hetkel kütusekulule lisa ja kui on plaanis terve Euroopa talve jooksul läbi sõita, siis kütusekulu võiks pigem jääda nii väike kui võimalik. 

Aga nüüd tagasi vormistamise juurde!

  • buss on kaalutud,
  • broneeri aeg Transpordiametisse registreerimiseelseks kontrolliks,
  • ja siis tulebki oma uuele kodule hääled sisse panna ja minna näidata Transpordiametis oma masin ette.
IMG 3603 volkswagen t3 van life littlewagen
LittleWagen Transpordiametis

Meie kogemuses oli veidi rohkem jantimist ja teadmatuses keset tuba seismist, sest iga lahendus, mis suutsime mingile asjale välja mõelda, tõi kaasa uue direktiivi või nõude, mida tuleb täita. Tagantjärele tarkusena teeks kindlasti enne joonised ja lahendaks probleemid paberi peal, et ehitusprotsessis ei peaks muudatusi tegema.

Soovitame ka varuda aega asjaajamisteks, sest iga e-kiri ja avaldus, kaalumine ja ettenäitamine võtab aega. Meie jäime ajaliselt veidi hätta. Kuna reisi kuupäev oli paigas ja korter juba üürile antud, siis elasime 4 päeva ämma hoovis enda dokumentideta autos, teadmata, kaua veel minna võib. 

Ja läks neli päeva, kuni saime kinnituse, et jah, teil on nüüd autoelamu! Sõitsime Transpordiameti Tallinna büroosse ning saime uue registreerimistunnistuse ning reis võis alata. 

Kui tekkis küsimusi, siis anna kindlasti kommentaariumisse märku ja järgmises artiklis proovime neile vastata.

Artikli sisu on kontrollitud Transpordiameti spetsialistide poolt.

 

Leave a Reply

LittleWagen

Van Life in VW T3

Language